Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΥΘΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΜΑΡΘΑ ΓΚΡΑΧΑΜ ΙΙ

ΤΕΤΑΡΤΗ

Έναρξη: 10 Μαΐου

Λήξη: 24 Μαΐου

Ώρα: 18.30-20.00 (ΟΜ9)

Ενότητα 3 ομιλιών, διαδικτυακά μέσω ΖΟΟΜ
 

Τιμή: Μέλη 54€, Φίλοι 60€

Δήλωση συμμετοχής στο https://bit.ly/NPMAY2023

 

Εισηγητής:Νίνα Παπαθανασοπούλου, Καθηγήτρια Κλασικών Σπουδών στο College Year in Athens (CYA)
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΥΘΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΜΑΡΘΑ ΓΚΡΑΧΑΜ ΙΙ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Οι ομιλίες ερευνούν τον τρόπο με τον οποίον ερμήνευσε η Αμερικανίδα χορεύτρια και χορογράφος Μάρθα Γκράχαμ την αρχαία ελληνική μυθολογία στο έργο της, και επικεντρώνονται στην απόδοση των αρχαίων ηρωίδων και των έντονων συναισθημάτων τους – οργή, πένθος, ζήλια, φόβος και επιθυμία για εκδίκηση – μέσα από την τέχνη του χορού. Στον δεύτερο κύκλο της σειράς θα αναλύσουμε τον μύθο της Κλυταιμνήστρας, της Ηλέκτρας και της Αριάδνης, θα συζητήσουμε τη σημασία των μύθων αυτών από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και θα πραγματευτούμε τις νέες ερμηνείες που έδωσε στους μύθους αυτούς η Γκράχαμ, προσεγγίζοντάς τους από μια άλλη οπτική.

Η Μάρθα Γκράχαμ (1894-1991) είναι μία από τις σημαντικότερες Αμερικανίδες χορεύτριες και χορογράφους του 20ου αιώνα. Το περιοδικό Time την ανακήρυξε «Χορεύτρια του Αιώνα» το 1998 και η επιρροή της στο χορό θεωρείται αντίστοιχη με την επιρροή του Πικάσο στην τέχνη. Πρωτοπόρος στη δημιουργία και την ανάπτυξη του σύγχρονου χορού, δημιούργησε την πρώτη συστηματική τεχνική σύχρονου χορού η οποία έχει συγκριθεί ακόμα και με το κλασικό μπαλέτο ως προς την έκταση και το μέγεθός της. Σημαντική πηγή έμπνευσης για το έργο της υπήρξε η αρχαία ελληνική μυθολογία και τα έργα των αρχαίων τραγωδών.

Πιο αναλυτικά:

Διάλεξη Πρώτη: Η Κλυταιμνήστρα και η επιθυμία της για εκδίκηση

Ποια είναι η Κλυταιμνήστρα και πως παρουσιάζεται στα ομηρικά έπη, στις αρχαίες τραγωδίες και σε μεταγενέστερους συγγραφείς; Είναι μια γυναίκα βαθιά πληγωμένη και προδομένη, έχοντας υποχρεωθεί να θυσιάσει την κόρη της Ιφιγένεια για να αποπλεύσει ο ελληνικός στρατός στην Τροία, είναι μια ανδρόγυνη ηρωίδα που εναντιώνεται στον παραδοσιακό ρόλο της γυναίκας, είναι μια ηρωίδα άξια θαυμασμού ή μια γυναίκα επικίνδυνη που πρέπει να οριοθετηθεί; Πώς πρόβαλε η Γκράχαμ την ηρωίδα αυτή στο έργο της Clytemnestra (1958) και πώς προτείνει να την ερμηνεύσουμε;

  • Θα συμπεριληφθεί μελέτη και ανάλυση επιλεγμένων αποσπασμάτων από κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και από την Clytemnestra (1958) της Γκράχαμ

 

Διάλεξη Δεύτερη: Η Ηλέκτρα, η θλίψη και ο ρόλος της ως θυγατέρα και αδελφή

Ποια είναι η Ηλέκτρα και τι συμβολίζει; Πώς την ορίζει η σχέση της με τον πατέρα της, τη μητέρα της, τις αδερφές της και τον αδερφό της; Ποια θέματα πραγματεύεται ο μύθος της Ηλέκτρας; Πώς παρουσιάζουν μεταγενέστεροι συγγραφείς την Ηλέκτρα και πώς την ερμήνευσε η Γκράχαμ στο έργο της Clytemnestra (1958);

  • Θα συμπεριληφθεί μελέτη και ανάλυση επιλεγμένων αποσπασμάτων από τις αρχαίες τραγωδίες του Αισχύλου, του Σοφοκλή, και του Ευριπίδη, καθώς και από την Clytemnestra (1958) της Γκράχαμ

Διάλεξη Τρίτη: Η Αριάδνη και το συναίσθημα του φόβου

Ποια είναι η Αριάδνη και πως εμπλέκεται στο μύθο του Θησέα και του Μινώταυρου; Τι συμβολίζει ο Μινώταυρος και ο λαβύρινθος μέσα στον οποίο είναι έγκλειστος; Ποια στοιχεία του μύθου ενέπνευσαν την Γκράχαμ να χρησιμοποιήσει την Αριάδνη ως πρωταγωνίστρια στο έργο της Errand into the Maze (1947); Τι μηνύματα ήθελε να περάσει με το έργο της;

  • Θα συμπεριληφθεί μελέτη και ανάλυση επιλεγμένων αποσπασμάτων από την αρχαία ελληνική και λατινική γραμματεία και από το Errand into the Maze (1947) της Γκράχαμ

Η Νίνα Παπαθανασοπούλου είναι Καθηγήτρια Κλασικών Σπουδών στο College Year in Athens (CYA) και ειδικεύεται στο αρχαίο δράμα και την ελληνική μυθολογία. Η ερευνά της επικεντρώνεται στην απόδοση των ελληνικών μύθων μέσα από το έργο της Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου, Μάρθα Γκράχαμ. Αποφοίτησε από το τμήμα Κλασικής Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής στο ΕΚΠΑ το 2003 και ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στις Κλασικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης το 2013. Μετά τις σπουδές τις, από το 2013 έως το 2019, δούλεψε ως Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικών και Θεατρικών Σπουδών στο Connecticut College. Παράλληλα είναι Public Engagement Coordinator για το Society for Classical Studies (SCS), την επαγγελματική και ακαδημαϊκή οργάνωση για τις κλασικές σπουδές στις ΗΠΑ. Εκεί είναι υπεύθυνη για την καινούρια τους πρωτοβουλία Ancient Worlds, Modern Communities, που υποστηρίζει την δημιουργία καινοτόμων προγραμμάτων στις κλασικές σπουδές.